Zorg lever je niet, maar straal je uit!

Zorg, in welke vorm dan ook, is een schitterende bezigheid. Bijna iedereen heeft het in zich. Of je nu zorgt voor je kinderen, een zieke naaste, of in Afrika als verpleegster of arts bij Artsen zonder Grenzen in de vuurlinie. Zorg maakt het mooiste in mensen los. Je krijgt er een intens voldaan en plezierig gevoel voor terug, alhoewel het daar niet om gaat.

Ik vroeg me af hoe je – vanuit je hart – zorg geeft in tijden van jarenlange schaarste in de zorg. Onlangs liep ik ergens een boekhandel binnen. Plots ontdekte een boekje met de intrigerende titel ‘Disney Ziekenhuis 9½’, geschreven door Fred Lee. Bij nader inzien bleek de werkelijke titel: ‘Als Disney de baas was in uw ziekenhuis – 9½ dingen die u anders zou doen’.

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. In het boek wordt niet zozeer de zorg, maar vooral de perceptie en beleving van de patiënt centraal gesteld. In NL blijven we zeggen: ‘de patiënt staat centraal’, terwijl we misschien wel perceptie en beleving van de patiënt bedoelen. Maar waarom zeggen we dat dan niet?

Ik heb professionals de vraag voorgelegd, wat precies ‘perceptie en beleving van de patiënt’ behelst. Eerst mijn vriendenkring, vol met ziekenhuismensen, daarna de ziekenhuizen in. Het resultaat was toch wat mager, maar wel bemoedigend: mensen aandacht geven, mensen helpen waar ze mee geholpen zijn, mensen troosten en – ja natuurlijk ook – mensen genezen….

Tevredenheid van patiënten hangt naast de kwaliteit van de medische zorg af van de manier waarop de zorg wordt aangeboden, zegt Lee. ‘Gastvrijheid en aandacht’ zijn daarbij kernbegrippen. Het boek voegt zeker iets toe aan de beleving van de zorg in NL en reikt handvatten aan om onze klantgerichtheid te verbeteren. Laten we niet langer wachten.

Lee’ s aanpak leert ons dat goed gastheerschap niet zomaar een slim truukje is, maar een houding, waardoor we ons veel meer betrokken voelen bij de kern/essentie van ons werk. Plezier is hiermee niet slechts datgene dat we een ander dienen te geven, maar ook het resultaat van de goedheid van ons handelen. Een gevoel van ‘ertoe doen’.

Zorgen is, evenals vele andere aspecten, het leven. Leven is geven, ontvangen en leren. En dat met plezier als intrinsieke motivator. Het is tijd voor een brede mindshift van dienstverlening naar dienstbelevenis*.  “Zorg als georganiseerde liefde.”

Ik wens je liefde, aandacht en zorg!

Henk Handlogten

Henk Handlogten is partner bij Kernwaarde Plezier en begeleidt ziekenhuizen, zorginstellingen en professionals bij  resultaatverbetering, veranderings- en ontwikkelingsprocessen.

Voor Kernwaarde Plezier ontwikkelde Henk onder andere:

- Zorg met Plezier

Deel met plezier

1 Comments to “Zorg lever je niet, maar straal je uit!”

  1. Monique zegt:

    Dank je voor je toewensingen Henk.
    Ik heb je post met plezier gelezen en ik ben het zéker met jou en Fred Lee eens. In 2010 heb ik al met genoegen het boekje gelezen.
    Je houding, ja dat is belangrijk in de zorg, dan krijg je dingen voor elkaar, dan voeg je iets toe.

    Met vriendelijke groet, Monique

Reageer op Monique

Message