Welzijn, rendement én keihard resultaat door plezier.

Organisaties met ‘kernwaarde plezier’ hebben familie, vrienden en fans…. da’s iets anders dan personeel, leveranciers en klanten.

Langere termijn succes draait om plezier. Sommige mensen vinden dit gek omdat plezier vaak direct wordt geassocieerd met ‘vrijblijvend lachen’ en afleiding. In eerste instantie gaat het toch echt om iets anders. Plezier is energie die je voelt, ‘vanzelf’ voortbeweegt en uitstraalt. Energie die je over(al) kan brengen en mensen met elkaar verbindt. Mensen hebben hier behoefte aan en waarderen deze energie in andere mensen. Bedenk je maar even wat de mensen waar je je ’t liefst mee omringt voor je betekenen. Wat ze gevoelsmatig met je doen….

Plezier heeft een directe relatie met intrinsieke motivatie. Doe je iets wat je oprecht leuk vindt – waar je plezier aan beleeft – dan ga je voor de hoofdprijs. Het mooie van ‘iets leuk vinden’ heeft in veel gevallen zeker iets te maken met de wederkerigheid van ‘iets doen voor, of met een ander’, direct of indirect. Het gevoel dat je ertoe doet. Denk aan dienstverlening, horeca, overheid, zorg, maar zeker ook aan samenwerkingsverbanden binnen organisaties. Het is vaak de essentie van een organisatie. Uiteindelijk werken we allemaal voor (en met) elkaar.

Omdat het voor ieder mens fijn is om zo te werken treedt er een geweldig mechanisme in werking: er ontstaat een community. Een groep mensen die graag bij elkaar wil zijn en blijven, omdat ze elkaars plezier en belang op langere termijn willen dienen, vanuit vertrouwen en bereidheid om te delen. Mensen die blij zijn met – en trots op – elkaar, en samen bouwen. Het laat zich vergelijken met een sterk familiebedrijf, waarin het vanzelfsprekend is dat alle betrokkenen goed voor elkaar zorgen. Echt succesvol ben je als je dat samen bent. Gewoon mooi. Medewerkers worden familie, leveranciers vrienden en klanten fans.

Een vaag droombeeld? Het voorgaande is een kwestie van iedere dag voor elkaar kiezen. En voor plezier als kernwaarde in de manier van samenwerken, samenzijn en dienst verlenen. Aandacht hebben voor elkaar. Organisaties waar deze keuze gemaakt wordt blijven scoren op welzijn, rendement en keihard resultaat.

Dat plezier in deze dagen onder druk staat behoeft geen betoog. Dat daar iets aan gedaan kan worden is voor mij een gegeven. Het heeft namelijk heel veel te maken met een voor ieder mens begrijpelijke mindset. Plezier is een keuze. Een keuze die de wereld kan veranderen, en waar iedereen beter van wordt. Volgens Peter Senge begint die verandering binnen organisaties…

Deel met plezier

No Comments Yet.

Reageer

Message